Η παρουσία του
σκύλου αποτελεί το καλύτερο φάρμακο τόσο για την ψυχική όσο και τη
σωματική υγεία των παιδιών. Ωστόσο, γνωρίζατε ότι ο σκύλος μπορεί να
έχει ιδιαίτερα ευεργετικό ρόλο όσον αφορά και τις μαθησιακές επιδόσεις
των παιδιών;
Σκύλοι συντροφιάς, σκύλοι φύλακες, σκύλοι διασώστες, σκύλοι οδηγοί
τυφλών, σκύλοι στην υπηρεσία της αστυνομίας. Τι πιο φυσιολογική συνέπεια
του ευγενικού χαρακτήρα των σκύλων από το να δούμε και
σκύλους-θεραπευτές και μάλιστα σε ένα δύσκολο τομέα. Αυτό της θεραπείας
και βοήθειας σε παιδιά με ειδικές ικανότητες (και όχι ειδικές ανάγκες
όπως συνήθως λέγονται).
Έρευνες Καναδών επιστημόνων που δημοσιεύθηκε σε έγκυρο επιστημονικό
έντυπο εδειξαν ότι καθημερινή επαφή ειδικά εκπαιδευμένων σκύλων με
παιδιά που παρουσιάζουν κάποια λιγότερο ή περισσότερο σοβαρά νοητικά
προβλήματα, βελτίωσε κατά πολύ τη συμπεριφορά, αλλά και την υγεία τους.
Μερικές μόνο ώρες συντροφιάς με ένα σκύλο αποτελεί το καλύτερο φάρμακο
για την ψυχική όσο και τη σωματική υγεία των παιδιών. Η χαρούμενη φύση
και η αγάπη που δίνουν οι τετράποδοι φίλοι μας αρκούν για να τονώσουν
την αυτοπεποίθηση των ιδιαίτερων παιδιών, αλλά και να τα βοηθήσει να
κοινωνικοποιηθούν πιο εύκολα.
Μετρήσεις που έγιναν σε παιδιά με συγκεκριμένα προβλήματα έδειξε
ότι η συναναστροφή τους με σκύλο, ύστερα από μόλις λίγες εβδομάδες,
μείωσε κατά πολύ τα επίπεδα του στρες που βιώνουν με αποτέλεσμα να είναι
πιο δεκτικά και να επικεντρώνονται καλύτερα.
Μια ακόμη μελέτη που πραγματοποιήθηκε στον Καναδά αφορούσε στην
επίδραση των σκύλων ως προς τις μαθησιακές επιδόσεις παιδιών. Η έρευνα
εδειξε ότι οι μαθητές που έκαναν συντροφιά με ειδικά εκπαιδευμένα σκυλιά
παρουσίασαν μεγάλη βελτίωση στα μαθήματα που παρακολουθούσαν... μαζί με
τους τετράποδους φίλους τους. Οι σκύλοι με την αγάπη και την αφοσίωσή
τους προσφέρουν κοινωνική και συναισθηματική υποστήριξη στα παιδιά.
Βέβαια, σημαντικό είναι να επισημάνουμε ότι πρέπει πρώτα να υπάρξει μια
ομαλή εξοικείωση των παιδιών με τα σκυλιά έτσι ώστε να τα αποδεχθούν,
αλλά και να μάθουν να αναγνωρίσουν τα σημάδια που τους δίνουν οι σκύλοι
με τη συμπεριφορά τους και να μάθουν τι είναι αποδεκτό να κάνουν και τι
όχι.
Τα παιδιά με δυσκολίες στη μάθηση νιώθουν μειονεκτικά απέναντι
στους συμμαθητές τους και συχνά δεν έχουν την διάθεση να προσπαθήσουν
εξαιτίας της δυσκολίας που έχουν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις των
μαθημάτων. Όμως, μέσα από την επαφή τους με τους σκύλουν τονώνεται η
αυτοπεποίθηση αλλά και η αυτοεκτίμησή τους γιατί τα ζώα δεν τα κρίνουν
για τις επιδόσεις τους αλλά τους προσφέρουν χωρίς αντάλλαγμα την αγάπη
τους. Τα παιδιά καταλαβαίνουν και αντιδρούν θετικά στην αποδοχή που
λαμβάνουν από τα ζώα. Επίσης αισθάνονται μεγάλη ικανοποίηση από την
φροντίδα που προσφέρουν στα σκυλιά και την ευθύνη που αναλαμβάνουν
απέναντί τους.
Έτσι εστιάζουν περισσότερο στο τι μπορεί να κάνουν και
όχι σε αυτό που δεν μπορούν. Γίνονται πιο υπεύθυνα φροντίζοντας ένα
κατοικίδιο, αυξάνεται ο αυτοέλεγχος και αυτοπειθαρχία τους αλλά και η
κοινωνικοποίηση και η επικοινωνιακή τους ικανότητα με άλλα παιδιά. Ακόμα
νιώθουν λιγότερο ανασφαλή ενώ μειώνονται το άγχος τους για οτιδήποτε
καινούργιο.Επίσης, με τη συντροφιά ενός σκύλου τα παιδιά αυτά ασκούνται
περισσότερο, και από απλά πράγματα, όπως το βούρτσισμα ενός σκύλου,
μαθαίνουν να αναπτύσσουν τις δικές τους δεξιότητες.
Στο σημείο αυτό, καλό είναι να επισημάνουμε ότι οι σκύλοι που
μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά με μαθησιακές ή κινητικές δυσκολίες
πρέπει να είναι ειδικά εκπαιδευμένοι, να χρησιμοποιούνται για
συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ώστε να μην κουράζονται και να μην
παρουσιάζουν συμπτώματα στρες. Επίσης, είναι απαραίτητο να υπάρχει
κάποιο διάστημα προσαρμογής με το παιδί και πάντα να υπάρχει η
καθοδήγηση ειδικού εκπαιδευτή. Αυτό που είναι σημαντικό είναι ο σκύλος
να έχει ήπιο χαρακτήρα και να είναι εξοικειωμένος με τα παιδιά.